Jak wybrać podręcznik do historii do klasy 7

Należy mieć świadomość, że obecnie wybór podręcznika do historii jest znacznie trudniejszym zadaniem, niż mogłoby się wydawać. Na rynku działa bowiem bardzo dużo wydawnictw, które mają w swoich ofertach asortymentowych książki bardzo wysokiej jakości. Czym powinien zatem wyróżniać się podręcznik do historii klasa 7?

Co dokładnie musi znajdować się w książce?

Godny uwagi jest fakt, że najlepsze podręczniki przeznaczone do omawianego przedmiotu dostępne na rynku prezentują w porządku chronologicznym treści od kongresu wiedeńskiego, aż do wybuchu II wojny światowej. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że uczniowie nie powinni mieć większych problemów ze zrozumieniem, a także zapamiętaniem przystępnie napisanego tekstu. Do najczęściej wymienianych atutów książek do historii należy również zaliczyć zróżnicowane i uwzględniające potrzeby współczesnych uczniów formy graficzne. Nauczyciele, którzy są odpowiedzialni w poszczególnych szkołach za wybór książek powinni postawić na egzemplarze umożliwiające ćwiczenie przez uczniów umiejętności historycznych. Doskonałymi przykładami mogą być: praca z tekstem, ilustracjami czy mapą. Zalecane jest również, by autorzy wykorzystywali różnorodne materiały źródłowe. 

O czym trzeba jeszcze pamiętać przed wyborem książki?

Podręcznik do historii powinien wzbudzać zainteresowanie przedmiotem za pomocą różnych elementów. Świetną opcją mogą być takie zakładki, jak “ciekawostki” czy “warto wiedzieć”. Uwagę uczniów mogą również przyciągnąć ciekawe grafiki i zdjęcia. Zdecydowanie najlepszym możliwym rozwiązaniem będzie postawienie na podręcznik, który pomoże w zrozumieniu, a także uporządkowaniu wiadomości przez zastosowanie różnego rodzaju wypunktowań, tabel czy map myśli. Oczywiście książka powinna umożliwiać przygotowanie uczniów do sprawdzianów czy ostatecznego egzaminu ósmoklasisty. Mogą w tym pomóc zamieszczone wskazówki do rozwiązania poszczególnych zadań czy zestawów zadań. Nie jest zalecane pod żadnym pozorem przed podjęciem ostatecznej decyzji sugerowanie się tylko ceną.